Lp.
|
Treść (hasło programowe)
|
Materiał kształcenia
|
Formy realizacji
|
Cele operacyjne – uczeń:
|
Uwagi Zakres pojęć
|
Zagadnienie
|
Sytuacja dydaktyczna |
1.
|
Starożytne wezwanie „Poznaj samego siebie” a zawsze aktualne pytania: Kim jestem? Skąd pochodzę? Dokąd zmierzam? Jaki jest sens życia ludzkiego?
|
Czy wolno nam osądzać drugiego człowieka?
|
Książka Henryka Sienkiewicza „Krzyżacy”
Drzewko decyzyjne „Czy wolno nam osądzać drugiego człowieka?”
Sąd nad bohaterem – Jurandem ze Spychowa.
|
Powołanie oskarżycieli, sędziego, świadka, ławników – sąd nad bohaterem.
Praca z tekstem – wynotowywanie argumentów, cytatów, opinii o bohaterze w formie tabeli.
Drzewko decyzyjne – rozwiązanie problemu filozoficznego.
Dyskusja – zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w osobowości i postępowaniu bohatera.
|
- potrafi odszukać w tekście potrzebne informacje - uczeń czyta tekst ze zrozumieniem - wartościuje postawy - broni własnego stanowiska używając odpowiednich argumentów - rozumie sens ludzkiego życia - potrafi samodzielnie dokonać notatki w formie tabeli
|
|
2.
|
Filozofia jako "umiłowanie mądrości”.
|
Po co filozofia?
|
Fragmenty tekstów filozoficznych Św. Tomasza z Akwinu, Stefana Świerzawskiego, Szkoły Platońskiej, I. Kanta, H. Berksona.
|
Praca z tekstami filozoficznymi.
Rozwiązywanie testu „Geneza i próba definicji filozofii”.
|
- potrafi odróżnić tekst filozoficzny od literackiego - podejmuje próbę samodzielnej pracy - segreguje wiadomości potrzebne do danego zagadnienia - wypowiada się logicznie - rozumie pojęcia: geneza, filozofia
|
„umiłowanie mądrości”
|
3.
|
Starożytna Grecja jako miejsce narodzenia filozofii.
|
Jońscy filozofowie przyrody – Pitagoras, Heraklit z Efezu.
|
Film „ Starożytna Grecja” Tekst o filozofach przyrody. Mapa starożytnej Grecji.
|
Omówienie filmu. Czytanie i interpretacja tekstów o filozofach – ich założenia, poglądy. Zaznaczanie na mapkach (ksero w zeszytach ) miast, stały się ośrodkami myśli filozoficznej.
|
- uważnie ogląda film i wypisuje odpowiednie informacje - korzysta z różnych źródeł informacji - analizuje i interpretuje tekst - łączy wiadomości i umiejętności zdobyte na różnych lekcjach
|
|
4.
|
Najwybitniejsi przedstawiciele filozofii starożytnej: Sokrates, Platon, Arystoteles.
|
„Wiem, że nic nie wiem”- Sokrates.
Wieczne idee Platona.
Inicjator nauk przyrodniczych i logiki – Arystoteles.
|
Testy filozoficzne z poglądami wymienionych filozofów.
Sentencje filozoficzne.
|
Praca z tekstami. Główne założenia filozoficzne poszczególnych filozofów – tabela.
|
- rozumie poglądy poszczególnych filozofów - potrafi stawiać elementarne pytania filozoficzne - dokonuje notatki - stosuje odpowiednie słownictwo - poprawnie buduje zdania.
|
Sentencja
|
5.
|
Klasyczna definicja prawdy, poszukiwanie prawdy przez stulecia.
|
Czym jest prawda?
|
W. Kopaliński „Słownik mitów i tradycji kultury”.
Frg. „Pana Tadeusza”ks. X Adama Mickiewicza.
Założenia Arystotelesa.
|
Co to jest prawda ?, klasyczna definicja prawdy – praca ze „Słownikiem mitów i tradycji...”.
Kto miał rację? – strategia za i przeciw.
Praca z fr.ks. X „Pana Tadeusza”.
|
- stosuje zdobytą wiedzę - rozumie pojęcie prawda - stosuje własne, trafne argumenty - korzysta ze słownika mitów i tradycji - wypowiada się jasno i logicznie
|
Klasyczna definicja prawdy
|
6.
|
Ogólna prezentacja dyscyplin filozoficznych.
|
Czy istnieje Bóg?
|
Pismo Święte Poglądy Św. Augustyna
|
Praca z tekstami : - Pismo Święte - tekst filozoficzny Św. Augustyna
Burza mózgów - dowody na istnienie Boga w Piśmie Św. Analiza tekstu filozoficznego – praca w grupach.
|
-rozumie i interpretuje Pismo Święte - umiejętnie posługuje się tekstem filozoficznym - potrafi samodzielnie wyszukiwać odpowiednie fr. tekstu - posługuje się prawidłowo poznanymi pojęciami
|
Iluminacja Intuicja Racjonalizm Empiryzm Prawda objawiona |
7.
|
Koncepcja człowieka jako osoby, a więc istoty rozumnej, wolnej i zdolnej do poznania prawdy i dążącej do dobra.
|
Szczęście to nie pieniądz – rola pieniądza w życiu każdego człowieka.
|
Życzenia świąteczne
Ch. Dickens „Opowieść wigilijna”- praca z tekstem. Charakterystyka za pomocą grafu.
Maksymy, przysłowia, sentencje o pieniądzu.
|
Układanie życzeń świątecznych do Ebenezera Scrooge’a i jego siostrzeńca.
Rysunek „ złej twarzy”( po odwróceniu wykorzystujemy do charakterystyki przemienionego bohatera )- uczniowie przerysowuj± do zeszytu. Charakterystyka Scrooge’a przed wizytą Marleya- praca w grupach. I gr.- za pomocą przymiotników II gr. – za pomocą rzeczowników III gr. za pomocą zdań pojedynczych.
Charakterystyka bohatera po przemienieniu – rola pieniądza – dyskusja.
Sentencje, maksymy o pieniądzach – wypisywanie na dużych arkuszach papieru.
|
- potrafi samodzielnie układać tekst życzeń świątecznych - rozumie pojęcie dobra - dokonuje charakterystyki postaci pozytywnej i negatywnej - stosuje bogate słownictwo - rozumie co to jest sentencja, maksyma, - stosuje w swoich wypowiedziach nowo poznane wyrazy - podejmuje próbę dyskusji przytaczając własne argumenty - potrafi pracować samodzielnie i w grupie
|
Maksyma, sentencja, przysłowie
|
8.
|
Przykłady podstawowych i ponadczasowych prawd filozoficznych jako części duchowego dziedzictwa ludzkości.
|
Ludzkie postawy i wybory.
|
Ernest Hemingway „Stary człowiek przy moście”.
|
Rozmowa na temat sytuacji niebezpiecznych: - pożar - huragan - wybuch gazu - atak terrorystyczny itp.
Scenki uczniów – zachowania podczas różnych zagrożeń.
Praca z tekstem E. Hemingwaya „ Stary człowiek przy moście”.
|
- umie podawać trafne argumenty na dany temat - używa odpowiednich wyrazów, zwrotów - umiejętnie pracuje z różnymi tekstami - potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy - dokonuje charakterystyki bohatera dobierając odpowiednie słownictwo
|
|